تاریخچه روابط عمومی برق کرمان

 

روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسائلی است که در آن نهاد می گذرد .  

« مقام معظم رهبری »

تاریخچه روابط عمومی در جهان:

 اصطلاح روابـط عمومی به مفهوم کنونی نخستین بـار در سال۱۸۹۷ در سالنامه یـک مؤسسه راه آهن آمریکا مطرح شد و فعالیت آن بـه شکل کنونی از زمانی آغاز شد که مؤسسه های اقتصادی ودولتها افکارعمومی رادرسرنوشـت خود مؤثردانستند. بعد از جنگ جهانی اول تـوجه خاصی به روابط عمومی علمی شد ودر سالهای بـعد از جنگ دوم جهانی به این اهمیت افزوده شد .

(لیوی لی)خبرنگار اقتصاد مطبوعات آمریکا نخستین کسی بـود که دفتر روابط عمومـی را به شیوه نوین امروزی درشهر نیویورک درسال ۱۹۰۶ تاسیس کرد و از همین روبـه پـدر روابط عمومی درسراسرجهان معروف است.«لی» در آغاز فعالیت روابط عمومی خود، اقدام به انتشار اعلامیه‌ای به نام «اعلامیه اصول» کرد که هدف از روابط عمومی را اطلاع رسانی به مردم معرفی نمود نه تبلیغات بازرگانی و سیاسی. وپس از آن در کشورهای دیگر از جمله انگلستان آلمان، فرانسه،هلند و … واحدهای روابط عمومی تشکیل شد و راه برای پیدایش حرفه روابط عمومی هموار نمودند.

تاریخچه روابط عمومی در ایران:

آنچه اکنون به عنوان روابط عمومی می‌شناسیم،برای نخستین بار در سال ۱۳۳۰ در شرکت نفت ایران توسط دکتر حمید نطقی، پدر روابط عمومی و استاد دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ایجاد شد.

از تشکیل نخستین روابط عمومی در دستگاه‌های دولتی، تاریخ دقیقی در دست نیست ولی از سال ۱۳۴۵ شمسی بود که وزارتخانه‌ها به تدریج اداره اطلاعات،تبلیغات و انتشارات را به نام روابط عمومی برگرداندند. تعدادی از آنها حتی تا چند سال بعد از انقلاب نیز فعالیت‌های روابط عمومی را با برخی فعالیت های دیگر تلفیق کرده بودند در حالی که همین روابط عمومی‌ها اکنون به عنوان واحدهای مستقل در موسسه‌ها و سازمان ها عمل می‌کنند.

روابط عمومی در صنعت برق کرمان

همانطور که ذکر شد اغلب دفاتر روابط عمومی در سالهای قبل از انقلاب بدلیل فقدان تجربه و نارسائی های حرفه ای و تکنیکی و ابزاری عملاً قادر به انجام اقدامات عملی مؤثر و توسعه فعالیت های کمی و کیفی در سطح جامعه و سازمان به شکل امروزی نبودند . خدمات دفاتر مذکور منحصر و محدود به نشر مطالب و انتشارات آگهی خبری بود . طی سالهای ۱۳۱۷ تا ۱۳۷۰ بدلیل ناچیز بودن حجم و گستره روابط عمومی به لحاظ تشکیلاتی و زمینه های فعالیت و ماهیت سیاسی نظام بتدریج و با رشد افکار عمومی و توسعه و گسترش هنجارهای ارتباطی و ظهور نسل جدید ، روابط عمومی ایران نیز دچار تحولات عمده ای گشت . بدیهی است احتمالاً این وضعیت در صنعت برق و به تبع آن در مجموعه شرکت های زیرمجموعه از جمله برق منطقه ای کرمان حاکم بوده . بنابراین بر اساس اطلاعات حاصله نخستین فعالیت روابط عمومی در صنعت برق کرمان از سال ۱۳۴۸ با مسئولیت مرحوم کریم خان ابراهیمی که دارای مدرک دیپلم تجربی بوده شروع می شود . وی تا سال ۱۳۵۳ عهده دار این سمت بوده و سپس از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵ آقای ناصر صداقت با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی ادامه فعالیت می دهند. از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۹ آقای سیدمحمدحسین مهدوی دارای مدرک فوق دیپلم معماری در روابط عمومی مشغول به کار می شوند . سپس امرالله دهقانی با مدرک لیسانس ارتباطات از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۱ عهده دار این سمت می شوند . از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۲، آقایان منصور دهقانی بشنه، علیرضا زند، اصغر محمدی، محمدرضا زارع زاده با حفظ سمت های خود امور روابط عمومی را نیز پیگیری و انجام می دادند.

از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۷ آقای حمید موحدی با مدرک فوق دیپلم حسابرسی بمدت ۵ سال فعالیت می کند و از سال ۱۳۷۷ تا مهرماه ۱۳۸۲ آقای منصور سلطانی دارای مدرک دیپلم خدمات اداری بعنوان رئیس اداره روابط عمومی با ۱ نفر پرسنل کار روابط عمومی را بمدت پنج سال و نیم انجام می دهند . از مهرماه ۸۲ تا کنون محسن عباسپور با مدرک فوق لیسانس علوم اجتماعی با سمت مدیر دفتر روابط عمومی مشغول فعالیت می شوند .

هم اکنون دفتر روابط عمومی برق منطقه ای کرمان با ۴ کارمند رسمی ، ۲ نفر نیروی قراردادی طبق چارت سازمانی زیر نظر مدیرعامل شرکت فعالیت می کند.

اسامی کارکنان

  • محسن عباسپور مدیر         دفتر روابط عمومی
  • مژده ملازاده                     کارشناس ارتباطات
  • فاطمه عظیم پور              کارشناس امور فرهنگی
  • مریم مهرورزان                  مسئول دفتر
  • حمید علی اکبرزاده            مسئول سمعی و بصری
  • محمدعلی عرب پور           مسئول امور طراحی رایانه ای

مدیران روابط عمومی برق کرمان

محسن عباسپور

منصور سلطانی

حمید موحدی

سید محمدحسین مهدوی

ناصر صداقت

کریم خان ابراهیمی

منشور اخلاقی روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان